Thats the way

Som många av er vet så har jag ju diabetes ! fick det när jag började 8an och låg på lassa i 2 veckor.
För några veckor sen vart jag intervjuad att svara på några frågor om diabetes.
Tänkte att jag kunde visa dom för er som är nyfikna på vad det är :)


 

•1.   Hur upptäckte du att du fick diabetes?
Jag började dricka jätte mycket och kissa jätte mycket. Vart även väldigt väldigt trött. Mina föräldrar, mina kompisar och min hk lärare trodde jag fått anorexia eftersom jag gått ner så mycket i vikt. En kväll när jag skulle cykla hem från buss station orkade jag inte ens cykla hem så jag ringde hem till mamma och sa att jag spytt så hon kunde komma och hämta mig. Dagen efter orkade jag inte ens gå upp när mamma ringde så pappa kom hem och körde mig till vårdcentralen där dem sa att jag troligtvis hade fått diabetes och då körde pappa mig direkt till lasarettet i Skellefteå.

•2.   Finns det något som du måste avstå ifrån ex. mat rätter, godis, läsk, alkohol mm
Ja jag försöker ju äta allt som har sötningsmedel i sig istället för socker t.ex. så dricker jag ju alltid Cola light i stället för vanlig Cola. Jag kan äta godis och chips och andra godsaker men det gäller bara att jag tar spruta osv.
När det gäller alkohol så kan jag ju dricka det men för mycket är inte bra. Det som händer är att min lever som i vanliga fall rycker ut när jag har lågt blodsocker är för upptagen att ta upp alcoholen så om jag då deckar och ingen kollar mig hur jag ligger i blodsocker så kan jag bli så låg att jag blir medvetslös. därför måste jag alltid tala om för mina föräldrar när jag ska dricka, vars och sen kollar dom mig under kvällen eller en kompis osv. så det är ju en trygghet ! Därför är det även viktigt att jag alltid är med någon som vet att jag har det när jag dricker, tex linda är väldigt duktig på det :)

•3.   Hur känns det att få en känning? Är du förbered eller kommer en känning plötsligt?
(för ni som inte vet så är känning när jag är låg i blodsockret och jag behöver äta för att få upp det. Vanligt socker ligger jag på 7 . Om jag är över 10 så är jag hög och under 4 är jag låg)
Många frågar denna fråga och det är svårt att beskriva hur en känning känns. Jag blir stressad och lite borta och oftast blir jag väldigt varm. Det är som en pirrande känsla inuti en fast den är inte alls skön. En känning kan komma närsomhelst oftast så är jag inte beredd utan blir mer förvånad när det kommer en men det händer ju att jag förstår att det ska komma en. Ofta när jag gör mig klar för att gå ut och jag är jätte stressad så får jag en känning.

•4.   Om du skulle behöva speciell hjälp, vilken hjälp skulle det då vara?
Vet inte riktigt, jag klarar det ganska bra själv men en sak är väl när man t.ex. har druckit behöver man någon som kan kolla ens blodsocker under natten. Annars behöver jag hjälp att ta spruta i bland. och om jag skulle bli medvetslös har vi typ världens största spruta i kylen som någon måste ta på mig i benet :S huvva. tur att jag iafl är medvetslös då ;)

•5.   Är du svårt drabbad av diabetes?
Nej min diabetes är inte så allvarlig. Jag klarar den bra själv och jag blir aldrig så låg eller hög så jag svimmar eller gör saker som jag inte minns. Jag kan även fusk äta ibland utan att det gör så mycket.

•6.   När fick du diabetes?
I 8an.

•7.   Ser du det som ett funktionshinder?
Det beror på. Visst jag känner ju att jag måste begränsa mig med saker och ting men jag känner inte att någonting är omöjligt. Jag låter t.ex. inte diabetesen påverka mitt liv så mycket att den stoppar mig för saker. Men samtidigt kan jag inte bli flygvärdinna eller buss chaufför så visst det begränsar ju.

•8.   Är det något som stör dig koncentration ex i skolan?
Om jag får en känning så stör det ju genom att jag måste gå och köpa nått att äta och kan även störa om jag är hög i blodsockret för då kan jag bli ganska trött.

•9.   Vad är det som blir svårt i livet när man är drabbad? Eller känner du att något är svårare än förut?
Det är ju svårare att göra saker på impuls. Jag måste ju planera hela mitt liv genom att jag alltid måste äta, ha med mig sprutor osv.

•10.  Stämmer det att man ofta går till sjukan när man har diabetes, om ja, vad gör man då där, hur ofta är du där?
Ja jag går dit en gång per halvår. Förr var det en gång på tre månader och snart kommer det övergå till ett år. Jag kollar mitt HBA1C som visar hur jag legat i blodsockret över en lång tid. Då är det bra att ligga under 7 där och jag brukar ligga kring 6,5 så :) Vi pratar även hur det går och vilka doser insulin jag tar. Jag mäts och vägs och dem känner på mina stick ställen och kollar mina fötter. En gång om året tar dem även kiss och blod prov.

•11.  Känns det som att du har kontroll över din egen diabetes?
Ja
•12.  Vad hjälper dig att få i dig insulin?

Jag tar sprutor. En långtidsvärkande (Levemir heter det insulinet) vid middagen och sedan Novarapid till frukost lunch och middag. Den långtidsvärkande tar jag på "kärleks handtagen" typ på sidan av höften och de andra tar jag i magen.

•13. Hur kollar du att blodsockret ligger bra till?

Har en blodsockermätare som ungefär är en likadan som man tar blodprov på sjukhuset med. En liten mätare som visar vad man ligger på och en stickare som jag tar i armen för att få ut blod.

•14. En del funktionshindrare är med i föreningar för att mot arbeta sjukdomen. Finns det någon förening som arbetar mot diabetes, om ja, är du med? Hur går det till?

Haha vet inte. Jag är då inte med i någon! (A)

Något mer kan jag ju säga att det inte alltid är så kul att t.ex. ta sprutan inför folk. Dra upp tröjan och klämma ihop magen och ta spruta. Helst inte i matsalen men som tur var vet ju mina kompisar och jag brukar få sitta längst in så ingen annan ser. Det är ju det, det står inte i min panna att jag har diabetes och det är ju både positivt och negativt. Jag vill ju inte att alla ska veta och se mig som "annorlunda" men samtidigt vore det ju bra för jag kan ju hamna i den situation att jag svimmar och då vet ju ingen vad som är felet, på det sättet är det ju väldigt farligt.

Om Någon har någon mer fråga är det bara att fråga :)


Kommentarer
Postat av: mor-mor

Fantastiskt välskrivet och sakligt. Mycket intressant och lärorikt att läsa. Ibland är jag ju så lessen för att Du drabbades av diabetes, men jag ser ju, och vet ju egentligen sen tidigare, att det är inget du låter Dej hindras av./Kram mor-mor

2009-01-18 @ 07:00:25
Postat av: mor-mor

PS Skulle så gärna vilja "skriva ut" den här artikeln, men det går ju inte från bloggen. Har du den så att Du kan mejla mej den?/Mor-mor

2009-01-18 @ 07:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0